Espai de Reflexió Mixt

Durada 2h a l'aula

Espais de reflexió mixt alumnat-professorat. Primària i secundària

Aquesta sessió canvia de format respecte a les anteriors. No es tracta d’un mòdul formatiu ni d’una intervenció artística. Amb l’espai de reflexió mixt volem que l’alumnat i professorat investiguin i acabin creant una proposta de farmaciola d’estratègies i pràctiques que podem fer tant a nivell individual com a nivell del centre i/o col·lectiu per transformar situacions discriminatòries.

Per fer-ho s’agrairà el procés dut a terme durant els dos anys de la campanya Fem Eco. Es durà a terme una roda emocional per conèixer l’estat d’ànim de totes les companyes i tot seguit es recordarà que és la sessió de tancament de les dues fases de la campanya.

Tot seguit, es presentarà la dinàmica de la “Nevera, rentadora i escombraries” com a eina per identificar les diferents situacions discriminatòries que cal transformar com també la identificació d’experiències que promouen alternatives. L’objectiu és acabar generant una farmaciola d’eines, recursos, propostes i estratègies que promoguin alternatives vers les vulneracions estructurals al medi natural i a les persones a l’aula i fora de l’aula.

Per finalitzar, es farà una valoració de la campanya seguint a través d’imatges la trajectòria de les diferents sessions. Per últim, es farà una roda emocional de tancament i es compartirà allò que cada participant s’emporta d’haver participat a la campanya Fem Eco.

Idea força

Extreure propostes de millora per a la cura de les persones i del medi al centre i a la localitat des d’una perspectiva ecofeminista.

Conceptes claus

Cures, decreixement, sobiranies, ecodependència, interdependència.

Objectius

  • Fomentar l’esperit crític.
  • Trobar estratègies i identificar canals de participació on es puguin transformar les situacions discriminatòries identificades.
  • Reconèixer que cada persona pot aportar elements positius a favor del dret al medi ambient sa i a la no discriminació al centre.

Dinàmica

PRIMERA PART

Activació de coneixements previs (10’)

Presentació de la sessió

Agraïments pel procés.

Roda emocional.

Estructura de la sessió.

TERCERA PART

Tancament (50’)

Autoavaluació campanya.

Carta al futur

Procés d’investigació i creació

Valoració procés campanya.

Fotografies i gomets

Requisits Tècnics

Aula polivalent perquè es pugui fer espai movent cadires i taules quan calgui, ordinador amb reproductor de vídeo i àudio i projector.

1. Activació de coneixements previs (10’)

1a. Presentació de la sessió (10’)

Es demana a l’alumnat i el professorat que formin part de la mateixa rotllana. El professorat participant d’aquesta sessió, es recomana que sigui el que s’ha implicat en el desenvolupament de la resta de formacions. Si fos possible estaria bé comptar amb professorat implicat en grups de treball de sostenibilitat del mateix centre educatiu.

Les educadores introdueixen la sessió:

  1. Agraïment del procés de revisió interna de l’escola/institut que s’ha compartit entre el centre educatiu i Akwaba durant la primera fase i el procés de formació.
  2. Per començar la sessió es proposa fer una roda emocional a través de les cartes del Dixit. Es deixaran al centre diferents cartes i cada participant escollirà aquella que defineixi millor com està avui (sense agafar-la); i si es vol, s’explicarà per què. També es proposa acompanyar la roda emocional i el previ de pensar com estem amb una cançó tranquil·la de fons.
  3. Es comenta l’estructura de la sessió i els objectius.

    Després d’haver fet tot el procés d’aprenentatge, investigació i acció. Tenim aquest espai per: per una banda, crear una farmaciola d’estratègies i pràctiques que podem fer tant a nivell individual com a nivell del centre i/o col·lectiu per transformar les situacions discriminatòries. Per altra banda, poder fer una valoració del procés que hem fet (autoavaluació i valoració del procés de la campanya).

    OBJECTIUS:

    • Identificar pràctiques decreixentistes a nivell individual, d’escola i col·lectiu/barri. I pensar com mantenir-les, cuidar-les, revisar-les…
    • Identificar pràctiques a escala individual, d’escola i col·lectiu/barri en procés de ser decreixentistes però que cal millorar. Què cal millorar/transformar? Com ho fem?
    • Identificar pràctiques a escala individual, d’escola i col·lectiu/barri que vulneren i discriminen el medi i les persones. I com garantir que aquestes pràctiques deixin de fer-se, no es duguin a terme.

2. Contrastos (60’)

Per iniciar, i després d’haver fet el repàs que s’ha fet en els diferents mòduls, es presenta la dinàmica de la NEVERA, la RENTADORA i les ESCOMBRARIES.

L’objectiu és acabar generant una farmaciola d’eines, recursos, propostes i estratègies que promoguin alternatives vers les vulneracions estructurals del medi natural i cultural (a les persones) a l’aula i fora d’aquesta, tant a nivell individual com col·lectiu (de grup/centre/barri/unitat familiar).

2a. Identificació de situacions i pràctiques decreixentistes, en procés de ser decreixentes i contra-decreixentistes (20’)

Es presenten els tres dibuixos en gran (en un paperògraf) d’una nevera, una rentadora i unes escombraries, cada dibuix per separat, i es pengen a l’aula. A cada un dels paperògrafs hi haurà tres vinyetes (individual, escola i barri) i a aquestes se li sumen algunes preguntes per incentivar tant a l’alumnat com al professorat a respondre. Es repartiran post-its o fulls petits, i bolígrafs perquè cada participant escrigui les situacions que consideri. I les anirà col·locant en els diferents paperògrafs.

(Opció 2: depèn del grup i la dinamització, hi ha la possibilitat de cada grup se centri en un dels blocs i aprofundeixi en aquest: 1.nevera; 2. rentadora; 3. escombraries.)

NEVERA: simbolitza allò que volem mantenir perquè sí que funciona. Aquelles estratègies, eines, alternatives que promouen el decreixement vers les vulneracions al medi i les discriminacions a les persones.

  • Quines situacions creieu que caldria transformar i millorar perquè siguin considerades pràctiques decreixentistes i que vetllen pel medi ambient sa i el respecte a les persones? Participeu a nivell individual i/o col·lectiu en aquestes situacions? Quines pràctiques individuals? Quines a nivell d’escola? Quines a nivell de barri/col·lectiu?

RENTADORA: simbolitza allò que, per una banda, funciona i per altra no. No ho volem eliminar, però encara cal donarli unes voltes, i transformar-ho d’alguna manera perquè ho puguem guardar a la nevera i mantenir-ho. Com si li calgués una netejada, una altra mirada.

  • Quines eines/estratègies/recursos utilitzes que promoguin un medi ambient sa i el respecte a les persones a nivell individual? I a nivell d’escola? I a nivell col·lectiu, de barri?
  • (A nivell de participació, consum, relació amb els altres, transport, cures, salut, alimentació, etc).

ESCOMBRARIES: simbolitza allò que no volem, ja que promou i fomenta les vulneracions i les discriminacions del medi i les persones.

  • Quines situacions creieu que no haurien de tenir lloc ja que fomenten les vulneracions al medi i la discriminació a les persones? Participeu a nivell individual i/o col·lectiu en aquestes situacions? Quines a nivell individu- al? Quines a nivell d’escola? Quines a nivell de barri/col·lectiu?
(Pensar i proposar en experiències aterrades, quotidianes que es puguin dur a terme).

2b. Eines per mantenir, transformar i erradicar (20’)

Després d’haver respost les preguntes i haver omplert els paperògrafs amb situacions/experiències que sí que volem mantenir, altres que volem transformar i altres que no les volem. Pensem de quina manera això es pot fer a nivell pràctic. Repartim post-its d’un altre color.

NEVERA: Com ho fem per mantenir-les i cuidar-les en el temps? Com es revisen? Com s’avalua la seva funcionalitat/ impacte?

RENTADORA: Quins canvis necessitarien perquè poguéssim guardar les propostes a la nevera?

ESCOMBRARIES: Quines estratègies, accions, iniciatives podem dur a terme perquè aquestes situacions
deixin de donar-se?

2c. Posada en comú (20’)

Després d’haver reflexionat i pensat en les diferents preguntes, es fa una posada en comú de tot el que s’ha extret. Es llegeixen les situacions:

NEVERA: Eines que volem mantenir i com les mantenim.

RENTADORA: Eines que cal transformar/millorar i com les transformem.

ESCOMBRARIES: Pràctiques que no volem perquè fomenten les discriminacions i les vulneracions del medi i les persones. Què podem fer perquè deixin de donar-se aquestes situacions/pràctiques.

 


I amb tot això generarem la farmaciola d’estratègies per desenvolupar pràctiques que promoguin el decreixement vers les vulneracions al medi i les discriminacions a les persones, i eines per poder fer que això sigui així (mantenint-ho, transformant-ho o evitant-ho/eradicant-ho).

3. Tancament (50’)

3a. Autoavaluació campanya (25’) (opcional)

Després d’haver fet la dinàmica de la nevera, la rentadora i les escombraries, ens endinsem a fer una valoració de tota la campanya.

  • En primer lloc, es convidarà a recuperar la Carta al Futur que es va fer el primer dia, i es dirà que la llegeixin. A continuació es repartirà el document “L’autoavaluació de la carta al futur” perquè hi donin un cop d’ull i puguin valorar i/o afegir coses del primer contacte que van tenir. L’objectiu és que puguin veure la trajectòria que han fet des del primer dia que van començar a l’últim, i veure si hi ha hagut algun aprenentatge.
  • En segon lloc, es convidarà a que recuperin el full que van omplir en grup de les propostes del procés d’investigació i creació. I se’ls repartirà el full d’autoavaluació individual perquè el contestin i facin una valoració de com va ser el treball en grup d’aquell dia.

Si algú no està d’acord amb la redacció o té algun suggeriment el fa per tancar aquest redactat.

3b. Valoració procés campanya (25’)

A continuació es penjaran per la classe imatges i el títol dels diferents mòduls que es van fer. Hi haurà a disposició de l’alumnat 3 gomets de colors (verd, vermell i groc).
Es convidarà al fet que l’alumnat es passegi per l’aula, i col·loqui el gomet que consideri a cada un dels mòduls. Valorant si no li va agradar (vermell), si li va agradar (verd), si canviaria i/o milloraria alguna cosa i quina (groc). De fons es posarà música.

  • Després d’haver posat els gomets es fa una mirada general de com ha quedat, i es convida que facin aportacions, suggeriments, valoracions personals de com han viscut el desenvolupament de la campanya.
  • Quines activitats us han agradat més d’aquesta segona fase? Quines menys?
  • Com creieu que hauria pogut millorar alguna de les activitats que hem fet?
  • Heu trobat a faltar algun tipus d’activitat que no hàgim fet (ja sigui per metodologia: dibuix, pintura, joc… O per contingut)?

Si l’educadora compta amb el suport d’alguna altra membre d’Akwaba, aquesta persona pot anar recollint el que l’alumnat vagi dient, de manera que es pot tenir en compte de cara a futures formacions i a la segona fase amb el mateix grup.

 

RODA: QUÈ M’ENDUC?

Posar música, passejar per l’espai mirant les imatges.

Quan la música es pari, ens quedem on estem, i des d’allà fem la valoració. Es plantegen les següents preguntes perquè cada persona vagi responent:

Coses que m’han agradat? Coses que he après? Coses que no m’han agradat… Què m’enduc?