Bloc del professorat
Durada 1h a l'aula
Formació inicial al professorat
Després d’una presentació de les educadores i del professorat, s’introdueix la segona fase de la campanya Fem Eco i es fa una breu síntesi del que es va tractar durant la primera fase. A continuació, es proposa una activitat que posa en relació el propi cos amb el territori que s’habita. És una dinàmica introspectiva que pretén evidenciar de manera vivencial la interdependència i ecodependència que ens caracteritza com a éssers vius que som: pensar el COS com el nostre primer TERRITORI, i al territori el reconeixem en els nostres cossos: quan es violenten els llocs que habitem s’afecten els nostres cossos, quan s’afecten els nostres cossos es violenten els llocs que habitem. Tot seguit, es comparteixen en petits grups les reflexions que sorgeixin de la dinàmica i es pensa en la possibilitat de replicar-ho amb els/les infants i joves. Per últim, es presentaran dos materials visuals que poden ser d’utilitat per aprofundir en els continguts amb l’alumnat.
Idea força
Conceptes claus
Objectius
- Posar en relació els models econòmics i socials amb les vulneracions i discriminacions del medi i les persones, de forma contextualitzada.
- Apropar recursos i context sobre l’ecofeminisme i alternatives per treballar (teoria del decreixement i sobiranies).
Dinàmica
Activació de coneixements previs (10’)
Contrastos (35’)
Material Educadora
Pòster de la campanya, presentació PPT conceptes, DIN A3 per cada participant, ceres, vídeo.
Requisits Tècnics
Aula polivalent perquè es pugui fer espai movent cadires i taules quan calgui, ordinador amb reproductor de vídeo i àudio i projector.
1. Activació de coneixements previs (10’)
1a. Presentació de la segona fase (3‘)
En la mesura que el professorat i les educadores i l’entitat hagin treballat prèviament es desenvolupa més o menys la presentació:
- EQUIP
Les educadores es presenten i expliquen la seva vinculació amb la campanya Fem Eco.
És possible que també participin d’espais de reflexió les famílies i personal no docent del centre educatiu en els centres educatius que ho vulguin. - AKWABA
- La Fundació Akwaba és una ONG ubicada a l’Hospitalet de Llobregat, al carrer Llobregat, 145 del barri de la Torrassa. Des de la formació es promou la participació i la coresponsabilitat. Aquests aspectes es treballen en les tres àrees de l’entitat:
- Acollida (de les persones nouvingudes) i Formació (cursos de castellà, preparació examen nacionalitat, cursos laborals…).
- Punt Òmnia (desenvolupament d’habilitats informàtiques i comunitàries).
- Educació per a la Justícia Global (formacions puntuals i també de llarga durada). Des de l’àrea d’EpJG es realitzen tallers com aquest per assolir un món més just on totes les persones tinguin els drets humans coberts.
- Akwaba vol dir “benvinguts i benvingudes“ en la llengua baule de la Costa d’Ivori, ja que la Fundació es va iniciar l’any 1992 al districte de Collblanc – La Torrassa amb una acció humanitària amb la població d’aquell país (el 6 de maig de 1992 es van enviar 6 tones de recursos). Actualment la part de Cooperació Internacional ja no existeix i es realitzen accions a nivell local a través de les 3 àrees que s’han esmentat anteriorment.
- La Fundació Akwaba és una ONG ubicada a l’Hospitalet de Llobregat, al carrer Llobregat, 145 del barri de la Torrassa. Des de la formació es promou la participació i la coresponsabilitat. Aquests aspectes es treballen en les tres àrees de l’entitat:
- CAMPANYA
- En quin moment es troba la campanya Fem Eco al centre educatiu.
- Justificació de la campanya Fem Eco, destacant la necessitat d’introduir l’ecofeminisme a l’educació així com a resposta per afrontar la situació d’emergència social i climàtica.
- CARTELL DE LA CAMPANYA
- PROFESSORAT
Es dóna la paraula al professorat, perquè comparteixin: nom, assignatures/espais amb l’alumnat i relació amb el Fem Eco.
1b. Fem memòria i introducció de conceptes (3‘)
Durant la primera fase es va treballar per comprendre les causes estructurals de les vulneracions al medi i a les persones.
Aquesta segona fase es pretén introduir la mobilització i incidència social i política. Es presenten instruments per comprendre la sostenibilitat i la desacceleració del canvi climàtic.
Es podria dir que els conceptes clau de la primera fase són: vulnerabilitat, cures, interdependència i ecodependència.
I, els conceptes clau de la segona fase són: decreixement, sobiranies, límits planetaris (biofísics) i es tenen en compte també els conceptes treballats a la primera fase.
1c. Dinàmica inici (4’)
Activació cos i deixar anar tensions.
Ens posem drets i en cercle. Convidem a moure el cos, comencem pels peus, les cames, la cintura, el pit, els braços, el cap. I anem respirant.
- Moviment molinet.
- Agafar aire i deixar-lo anar acompanyant el moviment del cos.
2. Contrastos (35’)
2a. Cartografia corporal COS-TERRITORI (35‘)
Com a activitat introductòria fem una activitat per grups que ens ajudi a situar algunes idees que hi ha darrere de la campanya Fem Eco. Així doncs, es desenvolupa l’activitat de “Cartografia corporal: cos-territori”, que podeu trobar a l’Espai de reflexió 3 de secundària.
Amb aquesta activitat es pretén donar importància al territori, i el seu impacte directe amb els cossos que habiten aquells territoris. Reconèixer-nos com a éssers interdependents i ecodependents.
També es fa èmfasi en la importància de fer-nos coresponsables. Alhora, es comenta com les dones a escala mundial són les més vulnerades i qui pateixen més les conseqüències del canvi climàtic.
IMPORTANT: Durant la dinàmica s’acompanyarà a les participants a la creació d’un recorregut per la seva intimitat i ho plasmaran de forma plàstica. És per aquesta raó que des de l’inici de la dinàmi- ca, l’educadora ha de comunicar que faran aquest recorregut, que és un dibuix que fan per a elles i si no volen ensenyar-lo o explicar res, no ho hauran de fer. Així, per fer aquesta dinàmica es neces- sita un entorn tranquil i segur i s’explicitarà a les participants que aquest serà l’ambient de la sessió.
Dinàmica
Per fer aquesta dinàmica es proposa que els infants i joves puguin asseure’s i repartir-se de forma individual pel terra de la classe (apartar taules i cadires al principi de la sessió).
INTRODUCCIÓ PRÈVIA
Pensar el COS com el nostre primer TERRITORI, i al territori el reconeixem en els propis cossos: quan es violenten els llocs que habitem s’afecten els nostres cossos, quan s’afecten els nostres cossos es violenten els llocs que habitem.
Els propis cossos estan plens de sensibilitat, donen vida i tenen memòria. A través dels sentits ens connectem amb els territoris: escoltem el que ens explica el riu o la muntanya, també escoltem el que ens explica la ciutat. Veiem els colors dels espais que ens envolten, el verd de l’arbre o el gris de l’asfalt, i olorem l’olor del mar, del nostre menjar preferit, o del fum dels cotxes.
Podem veure com sobre el propi cos queda imprès el que succeeix en els territoris: la tristesa per l’explotació, l’angoixa per la contaminació, però també l’alegria d’estar construint altres mons que resisteixen a tanta violència. Mirada amplia, més sensible i completa del món, teixir ponts entre feminismes, ecologisme, la naturalesa i els territoris.
COM ENS MIREM?
Proposar als joves/infants que pensin el lloc on viuen, per poder situar els cossos en un context-territori concret. Viuen
en un entorn urbà? Rural? Tenen accés fàcil a aigua, a menjar o no? El lloc on viuen se senten sorolls? Què escolten des de la seva habitació? Com és l’aire que respiren? Com van fins a l’escola/ institut (caminant, metro, bici, cotxe, autobús, moto…). Quins conflictes medioambientals detecteu en el vostre entorn proper? Detecteu que es vulnerin drets del medi ambient i de les persones en el territori/entorn on viviu?
Desenvolupament Dinàmica
Es reparteix un DIN A3 a cada jove/infant i colors, i se’ls convida que dibuixin una silueta del seu cos que ha d’ocupar tot el full (dels peus al cap). Fer-ho de manera individual per més tard posar-ho en comú. El lema general per guiar la proposta seria:
“Dibuixa el teu cos com si fos el teu territori per relatar què està succeint amb el teu cos i el teu territori”. (Quan parlem del propi territori ens estem referint a aquells espais que habitem).
“En aquest cos dibuixem alguns dels espais que habitem quotidianament, pot ser la casa, el barri, l’entorn… Quins llocs identifiquem? On ubiquem aquests llocs en el meu cos? Quina emoció ens genera aquell espai, ens sentim segures o no? Els camins que recorrem habitualment (on ubiquem aquests camins? Hi ha algun parc, un bassal, un hort, arbres o animals? On ubiquem aquests llocs al nostre cos? Hi ha algun riu, mar, muntanya, bosc
o carrer? On els situem? Cal dibuixar en aquest mapa tots aquells llocs que considerem importants o necessaris a visibilitzar en un mapa del territori que habitem.
Posteriorment, proposem a les persones participants que assenyalin en aquests mapes del COS-TERRITORI aquells llocs que menys ens agraden, a on ens sentim insegures, on hem sentit violència, dolor, ràbia, on estan aquells llocs i com els dibuixem?, és un carrer, una part de casa nostra, un lloc llunyà a casa nostra o a prop?; hi ha conflictes en el territori que ens afecten de forma quotidiana?, quins? (mineria, extracció petroliera, conflictes agro-industrials, turisme…), de quina forma afectem els nostres cossos?
Per últim, es reconeixen espais del COS-TERRITORI que ens facin sentir segures? Espais que ens permetin tenir una mirada crítica i/o canviar allò que no ens agrada i que no ens fa sentir bé perquè vulnera el medi ambient i/o discrimina/violenta
a les persones?, en quina part del cos o del territori?, al carrer, al patí, al llit, a casa? Com s’expressa aquesta rebel·lia/anhel de canvi? Un crit, una paraula, una cançó?, on es manifesta: al cap, al cor, als peus, a l’estómac, les cames? Trobem llocs en poder compartir-ho col·lectivament. Acabem, ens parem a mirar el nostre dibuix, a mirar el mapa, es troba tot el que volem plasmar en aquest moment?”
3. Tancament (15’)
3a. Reflexió i compartir (10’)
Després d’haver fet la visualització es comparteix en petits grups, es valora l’eina i es pensa de quina manera es podria adaptar i replicar a cada grup d’alumnes.
Pot ser interessant perquè s’introdueix la relació entre el cos-territori, la idea que som éssers situats en un context social concret. I obre la porta a fer un treball introspectiu i emocional. Cal tenir eines per acompa- nyar les possibles situacions que se’n generin.
3b. Vídeo decreixement i sobiranies (5’)
Es proposa la visualització de dos vídeos per aprofundir en els continguts.