Bloc del professorat

Durada 1h a l'aula

Espai de reflexió amb el professorat

La sessió s’inicia amb una dinàmica de consciència emocional per començar des d’un estat present i calmat. Acte seguit, es proposa la visualització d’un vídeo que explica de forma breu el concepte de “Decreixement” i després s’obre un espai de debat per reflexionar sobre el que es menciona en el vídeo.

La segona part de la sessió consisteix en la presentació de dues dinàmiques diferents que tenen com a objectiu aprofundir en el concepte de decreixement. Es presentaran també els conceptes de ‘falses solucions’ o ‘capitalisme verd’, i necro-ecologia amb la finalitat que es pugui reflexionar sobre quines propostes sí formen part de la teoria del decreixement i poder-les diferenciar de les que no.

A continuació, s’exposa el punt 6 del marc conceptual “Recomanacions pedagògiques concretes per als centres educatius”.
Per tancar la sessió es fa un recull de les emocions viscudes durant el procés, d’allò que no coneixien i d’algunes pràctiques i propostes que hagin trobat útils per aplicar en la seva tasca docent.

Idea força

El centre educatiu i el barri pot ser un espai transformador introduint l’ecofeminisme de manera transversal.

Conceptes claus

Vulneracions i explotacions al medi ambient i a les persones, límits biofísics del planeta, ecodependència i interdependència, cures. Decreixement i sobiranies.

Objectius

  • Posar en relació els models econòmics i socials amb les vulneracions i discriminacions del medi i les persones, de forma contextualitzada.
  • Apropar recursos i context sobre l’ecofeminisme i alternatives per treballar (teoria del decreixement i sobarianies).

Dinàmica

PRIMERA PART

Activació de coneixements previs (15’)

Presentació fase 2

Recordatori conceptes

TERCERA PART

Tancament (10’)

Valoració sessió.

Material Educadora

Targetes horitzó de propostes, post-its, pilota.

Requisits Tècnics

Aula polivalent perquè es pugui fer espai movent cadires i taules quan calgui, ordinador amb reproductor de vídeo i àudio i projector.

1. Activació de coneixements previs (15’)

1a. Presentació de la sessió (2‘)

A la sessió anterior, “Formació inicial al professorat”, vam tractar l’ecofeminisme a través de la cartografia corporal. En aquesta sessió es mencionaran els ‘límits planetaris’ i es parlarà de les possibles alternatives a través del decreixement i les sobiranies. També es pensarà de quina manera això es pot treballar amb els infants i joves.

1b. Roda emocional: Com estem? (3’)

Posem música tranquil·la i convidem que les persones es moguin en silenci per la sala. Els hi fem la pregunta “Com estic? Com em sento? Necessito alguna cosa?”. La consigna és que es desplacin per la sala, o es quedin quietes posant atenció en el cos i en com estan. Quan ho sentin es pararan en aquell lloc que els faci sentir més còmodes.

S’anirà abaixant la música, convidant a tothom a trobar un lloc de la sala on senti que vol estar. A continuació, quan tothom hagi ocupat aquest lloc cada participant dirà una paraula que evoqui el com està.

1c. Fem memòria i introducció de conceptes (3‘)

Es visualitza el vídeo titulat: “Decreixement” exposa en 2 minuts a través de la metàfora del cargol la possibilitat de plantejar una relació d’equilibri entre la humanitat i la naturalesa. Basant-se en la teoria del Decreixement i el Bon Viure.

  • Què us ha semblat? Coneixíeu el concepte de Decreixement?
  • Com definiríeu els conceptes d’interdependència i ecodependència que s’han mencionat al vídeo? Creieu que els teniu integrats en la vostra quotidianitat?
  • En el vídeo s’utilitza la metàfora del cargol per explicar què és el decreixement. Què creieu que passaria si apostéssim pel decreixement? Creieu que és viable?

MATERIAL PER A L’EDUCADORA

La consigna del decreixement té com a meta abandonar l’objectiu del creixement pel creixement. Sense una disminució controlada del creixement econòmic, és a dir, sense decreixement, no és possible la conservació del medi ambient. El mite del creixement il·limitat, nucli central de la ideologia neoliberal, té com a conseqüència directa la reducció dels recursos naturals i la destrucció del medi ambient. El decreixement s’ha convertit en un imperatiu perquè el nivell de depredació dels recursos naturals ja ha sobrepassat la capacitat de regeneració natural del planeta. L’escalfament global que està produint el nostre model de creixement desenfrenat s’ha convertit ja en una greu amenaça per les generacions futures. Què passaria si apostéssim pel decreixement? Com diu el refrany: no és més ric el que més té, sinó el qui menys necessita. El repte es troba en viure millor amb menys. És el concepte del ‘Buen vivir’. Els defensors del decreixement argumenten que no s’ha de pensar en el concepte com a quelcom negatiu, ans al contrari: quan un riu es desborda, totes desitgem que decreixi perquè les aigües tornin al seu cabal.

2. Contrastos (35’)

2a. Horitzó de propostes (15‘)

L’objectiu d’aquesta dinàmica consisteix en pensar quines propostes formarien part de la teoria del decreixement o de la sostenibilitat. Aconseguint al final de la dinàmica un “Horitzó de propostes decreixentistes/ sostenibles”.

Dinàmica

Per fer la dinàmica es necessitarà tenir ja preparades unes targetes de tres tipus (mirar annex 2):

  • Propostes alineades amb la teoria del Decreixement.
  • “Falses solucions” o propostes que podríem entendre dins de tàctiques “green-washing” o del capitalisme verd.
  • Propostes necro-ecològiques o exemples d’activitats que no respecten la natura ni la vida.

Es faran 3 o 4 grups. Cada grup tindrà un feix de targetes (cada grup tindrà totes les targetes, ja que faran la dinàmica per grups de forma simultània). Totes les targetes estaran barrejades i seran deixades en un taco/ feix. La dinàmica consistirà en el fet que l’alumnat vagi deixant a terra, alineades de manera horitzontal, les targetes que creguin que pertanyen a la teoria del Decreixement. Per torns d’una en una, l’alumnat podrà agafar una targeta o decidir si volen modificar aquelles que ja estan a terra.

Quan un/una alumne deixi una targeta i la següent cregui que no és correcta, haurà de posar-la en posició vertical com primer pas per eliminar-la de l’horitzó de propostes. Si una altra persona coincideix que aquesta targeta que està en vertical no és correcta, podrà treure-la de l’horitzó de propostes. Si al contrari creu que
és correcta, podrà tornar a posar-la en posició horitzontal. Tot això haurà de ser fet en silenci i l’alumnat no podrà fer dues accions seguides. Si algú vol posar una targeta l’horitzó i després reaccionar perquè altre company o companya ha posat en vertical una targeta i no li sembla bé, haurà d’esperar almenys un torn (per afavorir la participació de tothom).

  • Les targetes que ha eliminat cada grup se separen i s’ajunten en una mateixa pila, per poder debatre en grup posteriorment.

Caldrà posar atenció si sorgeixen conflictes entre alumnes que es contradiuen a l’hora d’eliminar targetes, és una oportunitat per gestionar un debat.

Aquest pot ser un espai per a treballar les dimensions del decreixement més enllà de l’economia/ciència, més enllà de l’afirmació que cal reduir la base material en la qual basem la nostra economia. Respectant la diversitat, gaudint del “pluriverse”.

ESPAI DEBAT PROPOSTES

Després d’haver fet la dinàmica en silenci, s’iniciarà un espai de debat on es parlarà sobre quines han considerat que eren propostes decreixentistes, i quines les han emmarcat dins de falses solucions o en contra del decreixement. L’educadora pot explicar el que és el decreixement i les diferències entre les falses solucions i les propostes decreixentistes.

Es poden utilitzar algunes de les targetes per generar debat, i també perquè s’entengui el concepte de ‘decreixement’.

2b. Recordatori conceptes (20‘)

Per fer aquesta dinàmica es convidarà a que el professorat es col·loqui en fila al mig de l’aula. Les educadores es col·locaran just davant. Les educadores faran preguntes amb dues respostes possibles (a favor/ en contra), si el professorat està a favor s’haurà de col·locar a la dreta de les educadores, si el professorat respon en contra s’haurà de col·locar a l’esquerra de les educadores. Les respostes seran de forma individual, cada professor/a es col·locarà allà on consideri.

Un cop s’hagi fet la pregunta i el professorat s’hagi posicionat es convidarà a que cada un dels bàndols argumenti la seva resposta. Per fer-ho es disposarà d’una pilota, qui tingui la pilota serà la persona que tindrà la paraula.

Quan una persona hagi acabat de compartir els seus arguments, li passarà la pilota a una persona que s’hagi col·locat a una posició diferent de la seva. Un cop s’hagin escoltat diferents arguments es preguntarà si algú vol canviar la seva resposta.

Després es convidarà que totes les professores es tornin a posar al centre, i es tornarà a formular una altra pregunta.

Es recomana que les preguntes que es facin siguin actuals, estiguin contextualitzades i puguin generar controvèrsia.

A mode d’exemple, a continuació, es proposen algunes preguntes que poden suscitar diferents opinions i convidar al debat.

  • Esteu a favor de la construcció de molins de vent al Parc Natural de Collserola? Sí/no
  • Consum de carn provinent de ramaderia extensiva i ecològica, o no consum de carn.
  • Esteu a favor de la petroquímica de Tarragona? Sí/no
  • Esteu a favor de l’ampliació de l’aeroport? Sí/no
  • Esteu a favor d’una renda universal bàsica? Sí/no
  • Esteu a favor de l’ocupació d’espais buits i que es destinin a habitatge o a espais col·lectius (horts urbans, p. Exemple)? Sí/no
  • Esteu a favor de la desforestació de boscos i camps de cultiu per la instal·lació de plaques fotovoltaiques par abastir Catalunya energèticament?

3. Tancament (10’)

3a. Valoració sessió (10’)

Per tal de fer el tancament de la sessió de l’Espai de Reflexió amb el professorat es demanarà que dibuixin/escriguin en un post-it el següent:

  • Com s’han sentit durant el desenvolupament dels espais o durant la implementació del projecte Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món.
  • Alguna cosa que hagin descobert a través dels continguts o dinàmiques realitzades durant aquestes sessions.

També se’ls convida que escriguin algun recurs que hagin trobat útil per utilitzar a l’aula o en la seva pràctica docent.

Per finalitzar es lliura al professorat el punt 6 del marc conceptual: “Recomanacions pedagògiques concretes per als centres educatius”.