Bloc de secundària

MÒDUL 11 - SESSIÓ 3

Durada 6h a l'aula i a l'espai públic

Fem Eco al barri?

Dinàmica

SESSIÓ 1
SESSIÓ 3

Artivisme al barri (120’)

SESSIÓ 3. ARTIVISME A L'ESPAI PÚBLIC (90 A 120')

La jornada compta amb la col·laboració de l’entitat artística per dinamitzar les instal·lacions de les propostes d’artivisme creades en les sessions anteriors: disseny del vinil.

L’execució de l’acció artística es realitza al lloc i en el format triats dintre del barri, amb els permisos corresponents per fer actuacions a la via pública.

Durant aquesta activitat caldrà organitzar tant a les persones com l’espai i els materials. Cal fer tants grups com es necessiten pel bon desenvolupament tècnic de l’activitat. Aquesta activitat d’instal·lació artística haurà de comptar amb expertes de l’entitat d’artistes com també d’alguna educadora referent del grup. L’experta serà l’encarregada d’explicar i assessorar tècnicament, mentre que l’educadora haurà de vetllar perquè l’alumnat segueixi les activitats de manera ordenada i seguint les indicacions de la persona experta.

Cal recordar a l’alumnat que aquesta és una acció d’incidència de les temàtiques abordades durant aquesta fase. D’aquesta manera garantir que el resultat de l’acció d’artivisme és el resultat d’un procés de reflexió i participació de tot el grup durant tot el procés del projecte.

Resultat de l’artivisme de l’escola Ernest Lluch de l’Hospitalet de Llobregat.
Alumnat de 6è de l’escola Cèsar August enganxant els vinils del seu missatge.

1. Activació de coneixements previs (10’)

1a. Intervenció de l’entitat artística (5')

Aquesta sessió es portarà a terme en la ubicació escollida per fer la instal·lació artística.

A l’inici de la sessió recordarem que l’acció d’artivisme que es portarà a terme és un dels resultats visibles que conclourà la campanya Fem Eco. Parlarem del missatge que com activistes expressarem amb la instal·lació artística i de per què és important la seva difusió dins del barri.

Es tornarà a repassar, breument, com fer un bon ús de la tècnica artística (el vinil) i s’explicarà com funcionarà la dinàmica de la sessió: els grups-classe estaran acompanyats d’una educadora de Creart i la seva educadora de referència; la instal·lació constarà de dos passos; en acabat, es llegirà un manifest com a acte de cloenda de la sessió.

2. Instal·lació artística d'artivisme (60'-90')

2a. Composició de la instal·lació (15')

Començarem per fer memòria de la composició creada per l’alumnat, amb l’ajuda de l’esbós, i es mostraran els canvis de disseny en els vinils implementats pel dissenyador artístic per tal d’adaptar la proposta a la superfície i tècnica emprada.

Abans d’enganxar els vinils definitivament, es col·locaran totes les peces de vinil per fer encaixar la composició a les característiques de la superfície (evitar bonys, forats, o qualsevol altre tipus de relleu). Seguint l’esbós, es faran els canvis que siguin necessaris per adaptar la instal·lació i millorar-la.

Es proposa la dinàmica següent: amb l’acompanyament de l’educadora, els infants o joves se situen davant l’espai de treball i un per un, de forma ordenada, enganxen amb cinta de paper el vinil per poder observar un resultat aproximat de la instal·lació.

2b. Procés de creació artística (45')

Després d’adequar la composició es començarà amb la instal·lació. Aquesta es basa en dos passos: netejar la superfície de la pols, brutícia o altres elements i enganxar els vinils.

Per aquesta segona part es suggereix la següent dinàmica: es divideix el grup-classe en grups de 2 i s’assigna una peça de vinil a cada una. Primer comença una sola parella, l’educadora els acompanya a l’inici i resolt els possibles dubtes o inconvenients que vagin sorgint. Quan la primera parella sent que pot continuar treballant sense acompanyament, comença a participar una segona parella i així fins a finalitzar la instal·lació d’artivisme

3. Tancament (20’)

3a. Lectura del manifest (15')

Per finalitzar, l’alumnat llegirà un breu manifest que haurà redactat amb ajuda de les educadores i el professorat. Amb l’objectiu d’exposar de forma sintètica els diferents aprenentatges treballats al llarg de la campanya, com els missatges i reflexions que es volen transmetre a la comunitat (barri o ciutat) per sensibilitzar en relació als temes tractats durant la campanya.

3b. Tancament (5’)

Finalment es farà un tancament agraint a tot l’alumnat, professorat, educadores i entitats que han participat a la campanya. I s’entregarà un reconeixement als grups que han participat. Per exemple: una planta, llavors, una regadora.