Bloc de primària

MÒDUL 11 - SESSIÓ 2

Durada 6h a l'aula i a l'espai públic

Fem Eco al barri?

Dinàmica

SESSIÓ 1
SESSIÓ 2

Disseny de l’artivisme (120’)

SESSIÓ 2. DISSENY DE L'ARTIVISME (120’)

1. Activació de coneixements previs i introducció a l'acció d'artivisme (30’)

1a. Intervenció de l’entitat artística (5')

A l’inici de la sessió es farà una breu presentació de les educadores de l’entitat artística que acompanyaran el grup. Es recordarà quin és el paper d’aquesta en el tram final del projecte: acompanyar a l’alumnat en el disseny i implementació d’una acció d’artivisme que reculli i sintetitzi l’aprenentatge i l’experiència adquirida al llarg del projecte. S’introduirà el propòsit de l’acció d’artivisme i quina relació té amb la campanya Fem Eco amb el suport d’una presentació (projectada a l’aula).

1b. Art + activisme = artivisme (15')

Es començarà per recordar què és l’artivisme i la capacitat d’incidència que té una acció com aquesta en l’espai públic. Es mostraran exemples d’artivistes relacionades amb la justícia ambiental, posant èmfasi en el context de l’obra, el procés de creació i l’impacte mediàtic. Això ens portarà a reflexionar sobre les possibilitats de l’art per fer visible les desigualtats i els conflictes del món i, més concretament, les problemàtiques que s’han treballat durant el projecte. També s’ensenyarà el lloc escollit per fer les instal·lacions artístiques (ubicades dins el seu barri).

1c. L'acció artivista (10')

En aquest punt, s’explicarà la tècnica artística que utilitzarem per fer la intervenció al carrer, com per exemple el vinil. A través d’exemples visuals observarem totes les possibilitats que té el vinil (colors, formes, imatges, lletres…), per així despertar la creativitat. A través d’exemples pràctics es fa una demostració de com s’aplica aquest material sobre la superfície.

En acabar, es recordaran els missatges produïts a la sessió de treball anterior amb les educadores d’Akwaba. S’exposarà que aquesta sessió serà part del procés de disseny per transformar aquest missatge en una expressió visual pensada per ser una intervenció a la via pública. Per això es projectaran les següents preguntes:

Preguntes
  • Quin és el nostre missatge?
  • Com podem transmetre aquest missatge en la nostra acció d’artivisme?
  • Què volem que la gent pensi, senti i faci després de veure la nostra intervenció?

2. Disseny de la instal·lació artística activista (70’)

2a. Pluja d'idees i selecció (15')

Primer de tot es dividirà l’alumnat en els mateixos grups de treball de la sessió anterior (quan van crear els missatges). Depenent del nombre de missatges o idees sorgides, cada grup farà feina amb un o més missatges o el mateix missatge que tothom. En el cas que cada grup parteixi de més d’una idea hauran de fer un procés de selecció consensuat per escollir el missatge més adequat per acabar-se convertint en una instal·lació artística d’artivisme a l’espai públic. Les educadores actuaran amb cada grup per acompanyar-los en aquesta decisió. Se’ls recordarà que la instal·lació estarà a la vista de qualsevol persona que transiti l’espai. Per aquesta raó, és molt important tenir clar quin és el millor missatge que sintetitza la idea clau que es vol compartir per fer incidència en el seu barri; es plantejaran preguntes com:
  • Quina és la idea principal que es vol compartir al barri?
  • Quin missatge sintetitza millor la idea clau que es vol compartir?
  • Quin missatge té més sentit tenint en compte la ubicació de l’acció?

2b. Procés de creació artística (45')

Quan cada grup tingui clara quina és la frase que millor representa el que es vol expressar, començarà el procés de pluja d’idees per transformar la frase en una instal·lació artística amb vinil. Les educadores guiaran el seu procés de creació de cada grup a partir de preguntes que facin referència a l’estètica de la instal·lació. Així, l’alumnat resoldrà quins colors, formes, símbols, tipografies, mides…, representen i reforcen millor les paraules i/o idees. Els missatges inicials poden evolucionar a un collage d’imatges que acompanyaran al text, a una sola imatge o paraula, etc. El resultat final serà una intervenció que transmeti i comuniqui clarament el missatge sense necessitat d’explicacions.

2c. Compartim les propostes (10')

Posada en comú: cada grup elaborarà un esbós de la seva proposta i l’exposarà davant de tota l’aula, explicant les idees claus del seu missatge i el perquè de les decisions estètiques de la composició.

3. Tancament (30’)

3a. Disseny col·lectiu de la instal·lació artística activista (15')

Després de presentar totes les propostes grupals caldrà escollir la proposta artística final que representi a tota l’aula. Les educadores dinamitzaran el procés d’elecció procurant que hi hagi el consens més gran possible entre l’alumnat. Depenent de la participació de l’alumnat se seguiran dos camins: escollir una de les diverses propostes o adequar totes les propostes a una única composició. En el primer cas, un cop escollida la proposta definitiva l’alumnat podrà adaptar i afegir els canvis que consideri necessaris per millorar, de forma conjunta, la proposta. En el segon cas, de la mateixa manera que es va escollir el missatge en l’anterior sessió, les educadores partiran del treball dels grups, i amb aquest material es farà un procés d’abstracció per crear una composició final a partir de les característiques més representatives de les propostes anteriors. En ambdós casos s’elaborarà un esbós que reculli els detalls de la proposta final de l’alumnat.

3b. Tancament (5’)

Per acabar es recolliran les impressions de l’alumnat en relació al disseny i el resultat i motivació grupal per fer la instal·lació artística en la pròxima sessió.

4. Material que l'educadora ha de recollir d'aquest taller

Esbós de la proposta de la instal·lació artística final de l’alumnat. Gràcies a aquestes indicacions una persona experta en disseny continuarà treballant per definir els últims detalls estètics de la composició, i en cas que es treballi amb materials com el vinil, s’encarregaran les impressions.