Bloc de primària

MÒDUL 11 - SESSIÓ 1

Durada 6h a l'aula i a l'espai públic

Fem Eco al barri?

El mòdul que es presenta a continuació consta de tres sessions diferents. En la primera d’aquestes sessions es duu a terme la investigació. A través d’una eina creada entre Creart i Akwaba es localitzen en plànols del mòdul que es presenta a continuació consta de tres sessions diferents. En la primera d’aquestes sessions es duu a terme l’activació de coneixements previs i el procés d’investigació i identificació del missatge amb el qual es treballarà a les següents sessions per fer la intervenció artística. Un cop dut a terme aquesta investigació, una entitat artística propera al centre educatiu presenta exemples d’accions d’artivisme al carrer com a estratègia de sensibilització a la societat. I s’elabora una pluja d’idees per plasmar de forma artística el missatge pensat durant la primera sessió d’aquest mòdul. L’última d’aquestes sessions és l’execució -la intervenció artística- duta a terme pel mateix alumnat a l’espai públic. És la sessió de cloenda de la campanya.el centre educatiu les discriminacions i bones pràctiques en relació amb el dret al medi ambient sa i al dret a la no discriminació. Un cop duta a terme aquesta investigació una entitat artística propera al centre educatiu presenta l’artivisme com a estratègia de sensibilització a la comunitat educativa, presentant-ne exemples, i s’elabora una pluja d’idees sobre possibles accions d’artivisme des del Fem Eco. L’última d’aquestes sessions serà l’execució, la mateixa intervenció artística, dinamitzada per l’entitat artística però duta a terme pel mateix alumnat. Així doncs, aquestes serien les tres sessions:

Idea força

A través de l’art podem imaginar i sensibilitzar a la ciutadania sobre la millora del nostre entorn amb visió ecofeminista.

Conceptes claus

Alternatives ecofeministes i incidència política.

Competències Curriculars

Participació en propostes i accions de conservació del medi ambient, el territori i la naturalesa de l’entorn proper.

Objectius

• Investigar l’entorn proper des d’una perspectiva ecofeminista, identificant vulneracions.
  • Aplicar els aprenentatges adquirits proposant alternatives respectuoses amb el medi ambient i les persones.
  • Participar com agents de sensibilització i transformació al barri i a la ciutat.

Dinàmica

L’entitat artística proveirà del material necessari, segons la proposta d’artivisme.

Requisits Tècnics

Tot allò necessari segons la proposta d’artivisme.

SESSIÓ 1. INVESTIGACIÓ I IDENTIFICACIÓ DE MISSATGE A TRANSMETRE AL BARRI (120’)

1. Activació de coneixements previs (40’)

1a. Introducció procés d’investigació i creació (5’)

A l’inici de la sessió es farà una breu presentació de les educadores que acompanyaran el grup, i també es presentarà Creart.

S’explica que, després d’haver fet el procés d’aprenentatge s’inicia un procés d’investigació i creació en el que també participen Creart (el mòdul 11). El mòdul 11 constarà de 3 sessions. Aquesta primera sessió serà la primera part del procés d’investigació i pluja d’idees; la segona sessió es recolliran les idees i se li donarà forma per poder-ho transformar en una expressió visual. Finalment, la darrera sessió del mòdul 11 es farà la intervenció al carrer, i el resultat del que s’hagi pensat durant aquest procés d’investigació i creació es durà a terme. Serà també el dia que es farà l’acta de cloenda i es llegirà el manifest amb les propostes que hagin sorgit en aquesta sessió.

1b. Activació de coneixements previs (15’)

Es recorden els conceptes de decreixement, sostenibilitat, límits i sobiranies treballats en sessions anteriors (si s’escau es recorden les seves definicions i exemples).

Per iniciar el procés d’investigació i creació es poden plantejar les preguntes següents:

Preguntes
  • Com és el meu entorn en relació a les cures del medi i de les persones? (El sosteniment de la vida es valora? Es posa al centre? L’estil de vida i l’entorn permet que les cures al medi i a les persones es duguin a terme de manera sostenible?)
  • Com ens imaginem el nostre entorn si hi hagués decreixement/sostenibilitat i sobiranies?

Amb aquestes preguntes es busca que l’alumnat faci un exercici d’imaginació on pugui contraposar models de vida, de ciutats, una transformació dels seus entorns cap a una societat més justa globalment. Es planteja també, si és possible, parlar o tenir en compte la pèrdua de privilegis en transformar models de vida, quins beneficis col·lectius, però també personals, poden sorgir d’una pèrdua de privilegis provocada per un canvi de paradigma com el que es planteja. La idea és posar en valor la importància de la sobirania.

1c. Presentació de la sobirania que es treballarà (10’)

Cada cop més, encara que a petita escala, hi ha més projectes que aposten per un model de vida que promogui el decreixement, la sostenibilitat i les sobiranies. Durant el nostre procés d’investigació i creació es treballarà amb una sobirania concreta que estigui present en l’entorn proper de l’alumnat i que els agradaria que fos més visible o, ans al contrari, hi ha una manca evident de presència d’aquesta sobirania en l’entorn.

La sobirania que es treballarà ja ve escollida, i en la mesura del possible tindrà a veure amb la sortida que hagin fet al mòdul 10 els infants i joves. Tenint en compte que les línies de treball centrals són el Dret a la no discriminació de les persones i el Dret al medi ambient sa.

S’exposa la sobirania que es treballarà, si cal es recorda la seva definició i/o es posen exemples, per tal que totes les joves i infants entenguin bé de què s’està parlant. Es posa en èmfasi en comunicar que l’objectiu d’aquesta activitat és pensar en un missatge que posi valori la sobirania escollida. La idea és que sigui un missatge transformador, per construir.

1d. Què és l’artivisme? (10’)

Es pregunta a l’alumnat si sap el que és l’artivisme i es fa una breu introducció d’aquest concepte.

ARTIVISME = ART + ACTIVISME

En aquest mòdul s’inicia un procés de creació en què l’alumnat es convertirà en ARTIVISTA. Durant les tres sessions es participarà d’un procés d’investigació i creació per acabar fent una intervenció artística al carrer que transmeti un missatge relacionat amb la campanya Fem Eco.

Es visualitza un vídeo per exemplificar què és l’artivisme:

2. Contrastos (50’)

2a. Procés d’investigació i creació (40’)

1. Tot seguit, es faran tres grups. I cada educadora anirà amb un dels grups. A cada grup se li repartiran diferents fulls de dos colors diferents (groc i taronja). En aquest punt es recorda la importància de treballar en equip, d’escoltar totes les veus, d’observar si estem parlant molt i aleshores deixar espai perquè parlin altres. De comunicar-nos amb respecte i respectar les companyes i l’entorn.
  2. La primera part del procés de creació per pensar quin és el missatge que es vol transmetre consistirà en què cada grup pensi en conceptes claus que tinguin relació amb la sobirania escollida. Aquests conceptes s’escriuran als fulls de color groc (en gran perquè es pugui llegir des de lluny). Als papers taronges s’escriuran verbs que promoguin l’acció, la participació i la promoció de la sobirania.
    • Fulls grocs = paraules/substantius/conceptes clau
    • Fulls taronges = verbs/accions
  3. Ara la idea és que amb els conceptes i verbs cada grup construeixi, ajuntant o separant els fulls, algun missatge des de la sobirania que es treballa. Ens hem d’imaginar que som la persona que forma part de la sobirania/ col·lectiu.
  4. La següent indicació, un cop tinguin algunes propostes de paraules, verbs i potser alguna proposta de missatge/ eslògan serà que col·loquin aquests conceptes per l’espai. “On creieu que seria més idoni col·locar els conceptes? Creieu que l’espai és neutre, i que les coses estan on estan per una raó aleatòria?” Se’ls explica la importància de tenir en compte l’espai a l’hora de fer una intervenció artística, com també els colors i les formes. Se’ls convida al fet que pensin on col·locarien els conceptes i verbs que han escollit: a terra, al sostre, a la paret, penjats al mig de l’aula, a sobre una taula, a la finestra, etc. El que volem és apropar-nos de l’espai, i el dia de l’artivisme ocuparem l’espai públic, i el lloc on decidim col·locar la proposta artística serà clau per la transmissió del missatge i perquè aquest sigui rebut. També se’ls convida que pensin quin color posarien pels conceptes que han escollit, ja que cada color es pot vincular a un tipus d’emoció, així que el color que acompanyi el missatge també serà clau i donarà informació en la transmissió del missatge.

2b. Proposta eslògan (10’)

Posada en comú: Un cop cada grup ha fet l’exercici de pensar els conceptes i verbs, i després de collocar-los per l’espai, es fa la posada en comú. Cada grup haurà d’exposar els conceptes i verbs escollits, i explicar on els han col·locat i per què.

3. Tancament (30’)

3a. Procés d’abstracció (20’)

Després que tots els grups hagin exposat les seves propostes ve el moment d’ajuntar totes les propostes que han sortit, i de la gran pluja d’idees extreure un missatge. El missatge que s’extregui serà amb el que es treballarà a les següents sessions per preparar l’acció d’artivisme.

La proposta és fer una assemblea dinamitzada per les educadores. Partint de les propostes que hagin sortit del treball dels tres grups, i amb aquest material anar fent un procés d’abstracció per treure un missatge.

El resultat d’aquest missatge es pot expressar de diferents formes:

• Paraules clau
  • Frases llargues o curtes
  • Vàries paraules
  • 2 missatges

3b. Tancament (10’)

Per acabar es fa un recordatori de què s’ha treballat durant la sessió, i es torna a explicar el que es farà a les dues següents sessions del mòdul 11.

Per finalitzar es fa una roda on cada participant que vulgui diu amb una paraula alguna cosa que s’endugui de la sessió.

4. Material que l'educadora ha de recollir d'aquest taller

• Fotografies del desenvolupament de la sessió.
  • Fitxes Paraules/accions/missatges + missatges i idees de l’alumnat.

Descàrregues