Bloc de primària

MÒDUL 10

Durada 2-3h for de l'aula

Visites a inciatives ecofeministes de l’entorn

El desenvolupament d’aquesta sessió es fa fora del centre i l’objectiu d’aquesta és conèixer experiències i iniciatives ecofeministes de l’entorn del centre educatiu i contrastar els conceptes tractats fins al moment en la pràctica real de les propostes visitades.

D’aquesta manera, la identificació i experiència de conèixer iniciatives ecofeministes del propi entorn ens pot servir de referent, i inspirar-nos per accionar i relacionar-nos amb l’entorn alineats amb la teoria del decreixement i les sobiranies.

Idea força

Existeixen iniciatives ecofeministes al nostre entorn que ens poden servir de referent. Decreixement i sobiranies.

Conceptes claus

Cooperativa, Moviment social, Ecofeminisme.

Competències Curriculars

Conèixer el medi ambient i l’entorn natural més proper mitjançant l’anàlisi de les problemàtiques mediambientals degudes a l’impacte de l’activitat humana al llarg del temps, així com respectar reivindicar els drets individuals i col·lectius que garanteixin un entorn mediambiental adequat per al desenvolupament dels éssers vius i les persones.

Objectius

• Conèixer experiències i iniciatives ecofeministes de l’entorn del centre educatiu.
  • Contrastar els conceptes tractats fins al moment en la pràctica real de les propostes visitades.

Dinàmica

PRIMERA PART

Activació de coneixements previs (15’)

Alternatives: propostes decreixentistes i sobiranies.

TERCERA PART

Tancament (20’)

Recull de la vivència.

Material del contingut concret de la sortida, si se’n precisa.

Requisits Tècnics

Es recomana fer fotografies i en cas de grup nombrós portar micròfon sense fil per la persona que explicarà la visita.

1. Activació de coneixements previs (15’)

1a. Alternatives: propostes decreixentistes i sobiranies

En aquest mòdul, i com a continuació de l’apropament a propostes ecofeministes durant la Fase I de la campanya Fem Eco, es proposa una sortida a fora de l’escola per anar a visitar diferents iniciatives que estiguin alineades amb la teoria del decreixement i les sobiranies i estiguin a prop del centre.

Es demanarà a les diferents iniciatives visitades que expliquin el seu projecte i destaquin sobretot els següents aspectes en relació a la seva entitat o lluita:

• Importància de l’activitat humana i impacte en el territori. Impacte en les vides de les persones i en el medi ambient. Perspectiva històrica del territori.
  • Model de ciutat; defensa del territori i vincles amb el decreixement com a alternativa.
  • Drets vulnerats vers els que lluita o tipus de sobirania que promou.
  • Paper de les dones a la lluita veïnal.
  • Donar a conèixer el teixit associatiu i altres entitats que formen part de la Plataforma. Importància de teixir xarxes i donar suport.

Abans d’iniciar la ruta es recorden els conceptes de decreixement i sobirania. També es recorden els diferents exemples possibles de sobiranies, vists al mòdul 9.

2. Contrastos (120’)

2a. Visites a iniciatives decreixentistes, sobiranies o lluites veïnals

Les visites que realitza l’alumnat aniran enfocades a conèixer iniciatives del seu entorn que promoguin el decreixement en les seves tasques, siguin un exemple de sobirania o una lluita veïnal que s’organitza per fer front a problemàtiques que van en contra del decreixement, les sobiranies i les propostes ecofeministes.

Una vegada l’alumnat arriba a l’espai on es presenta la iniciativa, la visita pot constar de dues parts.

1. Explicació per part de les persones que hi treballen.
  2. Preguntes formulades per l’alumnat sobre el decreixement i les sobiranies.

Les visites poden ser una iniciativa o vàries, a continuació mostrem imatges de les dues experiències viscudes en la prova pilot de la campanya Fem Eco.

RUTA I EXPLICACIÓ DE DUES INICIATIVES I UNA LLUITA VEÏNAL

Veieu, a tall d’exemple, la visita de l’alumnat de 6è de primària de l’escola Ernest Lluch i de 4t d’ESO de l’institut Eduard Fontserè a Can Trabal, acompanyada per Keras Buti, No més blocs i l’Ateneu Cooperatiu La Col·lectiva.

Una persona activista de “No més blocs” explicant a l’alumnat la importància de preservar l’última zona agrícola de l’Hospitalet, Can Trabal.
L’alumnat de 6è de primària de l’Ernest Lluch visitant Can Trabal.

RUTA PEL RIU FRANCOLÍ I EXPOSICIÓ DE LA LLUITA VEÏNAL

Veieu a tall d’exemple la visita de l’alumnat de 6è de primària del escola Cèsar August de Tarragona al riu Francolí coordinada amb Ecologistes en Acció.

L’alumnat de 6è de primària de l'escola Cèsar August observant els residus de les aigües residuals de Tarragona que desemboquen al riu Francolí en dies de pluja.

3. Tancament (20’)

3a. Recull de la vivència

Per tancar l’activitat de la sortida, un cop s’hagi tornat a l’aula es realitza el recull de la vivència, tot compartint:

• Com ens hem sentit?
  • Hem tingut alegria/esperança en veure que existeixen alternatives al capitalisme?
  • Creieu que les iniciatives visitades es podrien replicar a altres llocs o és una iniciativa que només pot funcionar en el context on es troba?
  • És la primera vegada que veiem com es promouen propostes decreixentistes per tenir cura del medi ambient i per garantir la no discriminació de les persones?